Alla dessa politiska beslut!

Fick ett brev med posten idag. Om vi ska få skolmat till hösten så skall vi betala 1000 kronor per TERMIN, för mat som är sämre än kattmat. Nästan ingen av alla elever tycker skolmaten är ätbar. Väldigt få lärare äter av maten men kan ändå stå och säga att maten inte är så dålig! Varför äter de inte av den om de tycker att den är okej?! Istället köper de lunch av hotell & restaurangprogrammet, eller så tar de med sig egen mat och har både kyl och kök att förvara och värma sin mat. Vi elever får inte ens lov att äta i vissa korridorer. Hur ska vi kunna få i oss näring om vi inte får lov att äta någonstans på skolan mer än i "Caféet" där det knappt finns platser och dessutom kan man inte äta skolmaten på grund av att det både ser äckligt ut och smakar fruktansvärt hemskt?!

Om de ska införa detta så får de faktiskt ordna ett rum för oss elever att kunna äta egen matsäck och där skall då finnas en kyl och mikrovågsugn. Elevernas resultat kommer försämras kanske ännu mer, eftersom många inte kommer betala dessa 1000 kronor. I och för sig så har man ju inte ätit så mycket av den konserverade maten ändå, men lite har man ju lyckats få i sig bara för att man måste.

De får gärna ta betalt för skolmaten men då får de använda bättre varor, råvaror istället för konserverat och ha personal till att laga nyttig och hälsosam kost som går att äta!

Trelleborgs kommun satsar på Spjutspetsskolan (som är riktigt dåligt) de vill gå från mitten till toppen vilket innebär att de vill få sina elever till att nå höga betyg. Detta leder till att de missar de elever som kanske inte ens klarar av att nå upp till mitten, och hur bra är det? Är det inte bättre att hjälpa den halvan istället som har det svårt?!
Men för att återgå till maten så behövs ju bra mat för att orka prestera så som de vill denna satsning skall leda till, alltså få de höga betygen. Ingen klarar av att nå höga betyg och prestera på topp utan NÄRING!

Detta är en ekvation som inte går ihop. Det ska bli spännande och se när politikerna och övriga som är involverade i skolan inser detta problem.

Mina råd: Lägg ner Spjutspetssatsningen, det påverkar både lärare och elever negativt. Lärare har så mycket pappersarbete med att skicka in resultat med mera så de inte hinner hjälpa eleverna. Eleverna får inte den hjälp de behöver. De som inte når upp till mitten ger upp för de inte hänger med i den höga satsningen och de elever som ligger över mitten får samma frågor som den undre delen "Vad kan ni göra för att prestera bättre?". Jag får panik på sådana frågor, jag kan ju inte göra mer än vad jag redan gör.
Dessutom blir det en konkurrens mellan skolor och lärare, "vilken skola har högst betygsnitt?" och "vilken lärare är bäst?", detta gör att många ger ut "gratisbetyg" till höger och vänster så att skolan kan få ett högt betygsnitt. Detta hjälper inte eleverna, de får det bara väldigt jobbigt för fortsatta studier, både gymnasie och högskola.

Förbättra skolmaten
, så får ni piggare elever. Vi orkar då prestera för att få våra höga betyg och de som kämpar för att klara av kurserna lyckas med det. Eleverna tycker det blir roligare att lära eftersom de inte är lika trötta och utmattade, som i sin tur leder till att miljön på arbetsplatsen är perfekt för att ta in nya kunskaper. Lärarna tycker det blir roligare att lära ut eftersom eleverna är mer positiva och då kan de tillsammans nå toppresultat!

Allting hänger ihop, det gäller bara till att hitta rätt ände på den röda tråden innan man drar igång olika projekt!
Jag hoppas att politikerna och skolstyrelse inom kort finner den andra änden av tråden.
Det är inte ofta som resultatet blir bra när man börjar från slutet.


                                        
                                                                    Bild från google, sökord: skolmat

Kommentarer
Postat av: Anonym

Gå ut och demonstrera då o visa ditt missnöje vet jag!

Håller med dig!

2009-06-25 @ 13:50:22
Postat av: matilda

Sv: Yes! Jag bor i Stockholm, själv? :)

2009-06-25 @ 20:13:12
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: matilda

Sv: Yes, nu är det tävlingar för fullt!

2009-06-25 @ 20:26:25
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: matilda

Sv: Att skriva boken är en fruktansvärd upplevelse... att behöva gå igenom allt igen...

2009-06-25 @ 21:21:17
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: matilda

Vilken värld drömmer du om?

http://elitecyclist.blogg.se/2009/june/waiting-on-the-world-to-change-1.html



/Matilda

2009-06-25 @ 21:22:01
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: matilda

Sv: En av tränarna i teamet jag är med i är från Tyskland... det är miljoner gånger svårare än skånska! Haha

2009-06-25 @ 21:44:03
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: .....

håller med! Jag bor i trelleborgs kommun men går i skola i Malmö, jag fick också ett brev hem där det stod att jag också var tvungen att betala. Dom andra i min klass som inte bor i trelleborg behöver inte,det är bara för att jag bor i trelleborg som jag måste betala, annars får jag inte skolmat..i malmö :O

2009-06-26 @ 22:59:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0