Gardasil eller ej?????

Är i valet och kvalet att ta det här vaccinet Gardasil som de vill att alla unga tjejer ska ta. Läste i broschyren och där stod ingenting om själva vaccinet utan endast om sjukdomen. Det enda där stod var att biverkningar såsom rodnad och svullnad vid injektionstillfället kunde förekomma, men sen då??? De kan ivarjefall inte slå i mig att det inte finns några andra biverkningar!!!! Det finns där ju till och med på vanlig Alvedon.

Läste på nätet dessutom:

Det finns inga studier gjorda som är längre än FEM år.

De vet egentligen inte hundra procent om vaccinet fungerar. För det vet tydligen inte helt fullt ut exakt vilka HPV-virus som förekommer vid livmoderhalscancer. Detta vaccin ska bara skydda mot HPV 16 och 18 och det inte alltid de som orsakar cancern. De har visst även gjort beräkningar på att det är ungefär 50% som skyddas med vaccinet. Men då är det ju lika stor del då vaccinet inte har någon verkan!?!

De vet inte hur länge det isåfall skyddar och har inga kunskaper om påfyllnad och när det ska ske.

De vet ingenting om biverkningar av själva vaccinet. Vad händer i framtiden, om några år?

Det som även gör mig osäker är att de enda som gör "reklam" för vaccinet är läkemedelsföretaget själva. Det är väl självklart att de vill tjäna pengar.

Denna fakta fann jag på SBU Kunskapscentrum för hälso- och sjukvårdens hemsida. SBU:s bedömningar.

Detta är saker som gör mig väldigt osäker. Hur mycket vet de egentligen? Eller är det precis som svininfluensavaccinet då de startade en massvaccinering utan att veta vad det skulle ha för effekt?! Själv tog jag inte det vaccinet och jag är väldigt skeptisk till Gardasilen med. Många säger: "Klart att du ska ta det, du vill väl inte bli sjuk?!" Mitt svar är: "Nä, jag vill inte bli sjuk, men jag vill heller inte bli sjuk eller infertil på grund av ett vaccin som är i förebyggande syfte. Självklart så vet man inte om man insjuknar i cancer men jag vet om att jag säger JA TACK till ett vaccin som de inte vet så mycket om....

Det är ett svårt beslut att ta. Jag vet att väldigt många har tagit detta vaccin, men jag tror att det har blivit en "ström" av det hela. "om hon tar det så tar jag också det osv.".

Nu blir det att plugga in till provet. Fick inte svar på mina frågor idag på lektionen. Får försöka finna svaren på egen hand. Skittråkigt att plugga en fredag, det är väldigt sällan som det inträffar men för att stilla min egen nervositet så gör jag det!:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0